گیاهان دارویی

معرفی گیاهان دارویی

گیاهان دارویی

معرفی گیاهان دارویی

سُعد (سعد کوفی)

خواص گیاه سُعد (سعد کوفی)

بیخ یا به اصطلاح فنی غدۀ زیر زمینی گیاهی است که گونه های مختلف آن را به فارسی به طور کلی « جگن » می نامند. غدّه یا ریشۀ متورم آن را که در بعضی گونه ها معطر و خوشبو و در برخی گونه ها شیرین و خوردنی است و مصرف دارویی دارد در کتب طب سنتی با نامهای « سُعد» و « سُعد کوفی»،« صباح الخیر»، « مشک زمین » و « حب الزلم» و نوعی از آن نیز « سعد هندی» نامبرده می شود . در آذربایجان آن را « تپلاق» یا « توبولاق» و در تنکابن مازندران « استکور» می نامند. گیاه را به فرانسوی Souchet و غدّه معطر آن را Souchet  odorant و Amande  de  terre گویند و به انگلیسی Sedge و Galingale و به یونانی Kypeiros که به معنای گیاه باتلاقی است می نامند و جنس گیاه که به لاتین Cyperus گفته می شود از ریشۀ یونانی آن گرفته شده است.
گیاهی است از خانوادۀ جگنها  Cyperaceae که متجاوز از یکصد گونه دارد و نام علمی گونه هایی از آن عبارت است از :cyperus_longus-سعد-کوفی-359x190
۱- Cyperus  longus  L. که گونه با غدّه های معطّر است این گونه که دارای ساقۀ زیرزمینی خزنده و ساقۀ هوایی سه گوش است ، بلندی آن ۱۰۰-۴۰ سانتی متر می شود در ایران در اطراف تهران ، در لرستان در بیشه و اشتران کوه و خرم آباد ، در شیراز و کازرون ، در بلوچستان دیده می شود در هند نیز انتشار دارد.
۲- Cyperus  escultus  L. این سعد را که به عربی « حب الزلم» گویند، به فرانسوی Amande de terre  , Souchet  comestible نامیده می شود. گیاهی است علفی چند ساله ، بی کرک، بلندی ساقۀ آن ۵۰-۲۰ سانتی متر . در بعضی قسمتهای ساقۀ گیاه برجستگی های کوچک به شکل غدّه دیده می شود. ساقۀ آن سه گوشه و روی سطح آن خطوط ظریف طولی وجود دارد. سنبلکهای آن خرمایی رنگ مایل به زرد و برگها باریک و دراز است .این گونه در هند، ایران ، افریقا و امریکا انتشار دارد در ایران در اهواز و شیراز دیده می شود.
cyperus-esculentu
۳- .Cyperus    rotundus L. نام محلی آن در ایران « تاپاتی» است به فرانسوی Souchet  rond و به انگلیسی Nutt  grass گفته می شود.گیاهی است چند ساله به بلندی ۴۰ – ۲۰ سانتی متر. ساقۀ زیرزمینی آن در قسمتهای مختلف دارای تورمهای غده ای سیاه رنگ به شکل تخم مرغی دراز می باشد . ساقۀ آن سه گوشه است . برگها متعدد و کوچک به طول ۶-۲ میلی متر. و سنبلکها به رنگ   قهوه ای مایل به قرمز است . این گیاه در ایران در کرج ، اطراف تهران و در شمال در مازندران ، در مشرق در خراسان ، در مناطق مرزی ایران و عراق و در نصیرآباد بلوچستان که با نام محلی « کاب» شناخته می شود و در شیراز دیده می شود.
  ادامه مطلب ...

خواص دارویی گیاه گل آدونیس

خواص دارویی گیاه گل آدونیس
خانواده Ranunculaceae
نام فارسی: آدونیس         
نام علمی: Adonis sp  
نام انگلیسی: Spring Adonis    
فرانسه: Adonide de printemps
آلمانی: Fruhlings Teufelsauge

 مشخصات گیاه شناسی
گیاهی است علفی چند ساله و زیبا دارای ریزوم ضخیم و ریشه‌ای تیره رنگ است. از ریشه تیره رنگ این گیاه در بهار هر سال شاخه‌های برگدار متعدد خارج می‌شود. که برگهای قاعده‌ای فلس مانند و برگهای واقع بر ساقه آن غلافدار به رنگ سبز زیبا دارای بریدگی‌های زیاد است. گل آن درشت و زرد رنگ است. به طور منفرد بر روی شاخه‌های گیاه ظاهر می‌شوند. برچه‌های آن متعدد و آزادند راس کاسبرگ آدونیس رنگ قرمز شرابی دارد. برگهای و ساقه‌ها مصرف دارویی و صنعتی دارد.

خواص دارویی  ادامه مطلب ...

خواص دارویی گیاه پودر پیاز

 خواص دارویی گیاه پودر پیاز

از سبزیجات معروفی است که مصرف آن در قبایل مختلف آسیا از سالها قبل رایج بوده است. بعضی دانشمندان وطن آن را جنوب غربی آسیا می دانند. پیاز به رنگهایی از قبیل سفید، قرمز و بنفش دیده می شود و خواص گوناگونی دارد.دارای ویتامین های A، B، Cو املاحی مانند کلسیم،سدیم و پتاسیم است.سرشار از گوگرد است که برای ضد عفونی کردن خون،شش ها وبرطرف کردن آسم و
ورم گلو و بردشیت موثر است.

خواص دارویی گیاه زیره سیاه

خواص زیره سیاه
زیره سیاه Carum carrvi

گیاهی است دو ساله، بی کرک، به ارتفاع 30-60 سانتیمتر، دارای ساقه توخالی، شیاردار و منشعب از قاعده است .ریشه راست یا دوکی شکل و گوشتدار و برگهائی با بریدگیهای نازک و نخی شکل و به رنگ سبز روشن .گل های آن کوچک ، سفید یا صورتی و مجمتع به صورت چتر مرکب است . میوه اش بیضی شکل به طول 4 تا 6 میلی متر به رنگ قهوه ای شکلاتی یا قهوه ای مایل به زرد و شفاف است . بوی آن بسیار معطر ، مطبوع و طعم آن تند و کمی سوزاننده است . گل های آن مورد استفاده زنبور عسل است . قسمت مورد استفاده میوه است و در نواحی گرم آسیا ، اروپا و جنوب ایران و آفریقا می روید .
مواد مؤثره : اسانس (کارون ، دی هیدروکارون ، فلاندرون) ، تانن ، مواد روغنی ، موسیلاژ ، مواد قندی
خواص درمانی : تقویت کننده و نیرودهنده ، درمان اختلالات گوارشی (ضد نفخ ، ضد اسپاسم و قولنج ، بادشکن و اشتها آور) ، ضد عفونی کننده ، قاعده آور (خفیف) معالجه بیماریهای مانند ضعف عمل دستگاه هضم ، نفخ و بلع ، هوا ، دل پیچه کودکان ، تأخیر وقوع قاعدگی زنان جوان ، ضعف اعصاب ، اشتها آور ، تقویت میل جنسی ، در دامپزشکی نیز برای رفع قولنج ، اسپاسم ها و بی اشتهایی و کم شدن شیر دام ها استفاده می شود . تسکین یافتن ، گرفتگی غیر ارادی ماهیچه های معده و راشی سیتم ، بخور جهت جلوگیری از ریزش آب از چشم ، افزایش دهنده شیر مادران
روش استفاده : میوه به شکل دم کرده .
1 – زیره سیاه gr10-5 + رازیانه + گشنیز + شوید + انیسون : ضد نفخ ، درمان سوء هاضمه ، ضد اسپاسم ، آرام بخش ، شیرافزا
عوارض جانبی: زیاده روی در مصرف زیره بعلت طبع گرم ایجاد کهیر می کند .

باعث افزایش ترشح تیروئید در نتیجه لاغری و زردی رنگ چهره را بدنبال دارد (خاصیت ضد چاقی زیره)

خواص دارویی گیاه چای سبز

خواص دارویی گیاه چای سبز

چای سبز چیست ؟

چای، پس از آب، دومین نوشیدنی پرطرفدار و پرمصرف در کشور ما و برخی دیگر از کشورهای دنیاست. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که زیاد چای می نوشند، لازم نیست نگران مضرات این عادت تان باشید چون بررسی ها نشان داده است نوشیدن چای به ویژه چای سبز فواید زیادی برای سلامت دارد.چای از برگ های گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می شود و در سه نوع اصلی سبز، اولانگ و سیاه در بازار وجود دارد اما چای سبز به خاطر خواص درمانی اش در جهان شناخته شده تر است. چای سبز حداقل ۴ هزار سال است که در چین به عنوان یک گیاه دارویی شناخته شده است. چینی ها از قدیم با خواص درمانی چای سبز آشنا بودند و از چای سبز به عنوان دارو در درمان ناراحتی های مختلف مانند خونریزی، ناراحتی های گوارشی، سردرد و افسردگی استفاده می کردند اما استفاده از چای سبز فقط به چینی ها و شرقی ها که عادت به نوشیدن چای دارند محدود نشد و کم کم به خاطر خواص درمانی اش در سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفت.چای سبز علاوه بر اینکه می‌تواند در آب و هوای گرم رشد کند همچنین می‌تواند در ارتفاعاتی به بلندی 2100 متر از سطح دریا نیز رشد نماید.

چای سیاه و چای سبز هر دو از گیاه واحدی به دست می‌آیند و تفاوت آنها در طرز تهیه‌شان است.
خواص چای سبز:
• چای سبز برای درمان ام‌ اس مفید است.
•چای سبز برای پیشگیری و درمان سرطان به کار می‌رود.
•چای سبز برای درمان بیماری پارکینسون و آلزایمر کاربرد دارد.
•چای سبز سوخت و ساز بدن را بالا برده و اکسیداسیون چربی را افزایش می‌دهد.
• چای سبز احتمال خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و حملات قلبی را با کاهش خطر لخته شدن خون کاهش می‌دهد.
•چای سبز احتمال خطر ابتلا به سرطان مری را کاهش می‌دهد.
• نوشیدن چای سبز رشد سلول‌های سرطانی خاص را متوقف کرده و سطح کلسترول خوب خون را نسبت به کلسترول بد افزایش می‌دهد.
  ادامه مطلب ...